A targonca gumik fontossága
A mai cikkünkben a szuperelasztikus, tömör targoncagumiknak járunk utána.
Az első kérdés, amit sokan kérdeznek, mi a tömör gumi előnye a fúvotthoz képest. Legfőbb előnye, hogy 2-3x hosszabb időt bírnak ki, mint fúvott társaik. Ez annak köszönhető, hogy jóval vastagabb futófelület keresztmetszettel rendelkeznek. További előnyük, hogy ellenálnak a szúrásnak, mechanikai behatásoknak. Ipari környezetben gyakran kell fémhulladékkal (szögek, csavarok, fémforgácsok) szennyezett talajon dolgozni, mely a fúvott gumit könnyedén kiszúrják, viszont a tömör gumiban nem tesznek nagyobb kárt.
Ha egyszer a tömör targonca gumi mellett döntünk, akkor milyet válasszunk?
A rövid válaszom, hogy csak is minőségit, ami rugalmas de egyben kopásálló is, azaz tartós!
Miért fontos ez?
A válasz egyszerű: ugyanazért, mint a kényelmes lábbeli. Egy könnyű, rugalmas talpú, jó talpbetéttel rendelkező cipőben nem dagad meg lábunk, jó érzés hordani.
Ellenkező esetben kínszenvedés és akár egészségkárosodáshoz is vezethet, pl. rossz tartáshoz, gerinc ferdüléshez.
A targoncák esetében nem mindegy, hogy mekkora igénybevétel hat a teherhordó és a kormányzásban részt vevő alkatrészekre, a futóműre, csapágyakra, csapszegekre, gömbcsuklókra! Mivel a targoncafutómű nem rendelkezik beépített csillapítással, így egyedül a gumi csillapítja a rázkódást. Amennyiben rossz a gumi csillapítása az az alkatrészek kiverődéséhez vezet, ami végső soron akár a teljes hátsó híd cseréjét eredményezheti. Ez viszont már több millió forintos javítási költséget jelent. Ezért extrém fontos, hogy a gumi ne csak nagy kopásállóságot, hanem rendkívüli rugalmasságot is biztosítson!
Ha hiányzik a rugalmasság a gumiból, jelentősen megnő a targonca szervízigénye!
Hasonlóan fontos szempont az ergonómia: amennyiben a targonca vezető rázkódik és ez miatt nem tud koncentrálni az emelésre, az balesethez vezethet.
Valamint a saját egészsége is kockán forog. A 21. században már alapvető elvárás, hogy munkavállalóinknak biztosítsuk az optimális, ergonomikus munkavégzéshez szükséges feltáteleket!
Szintén nem elhanyagolható szempont a targoncagumi kopásállósága.
A homlokvillás targoncák esetében a hátsó kormányzott kerék folyamatosan forog, más szóval radírozik. Ha túl puha a keverék anyaga a gumi túl gyorsan kopik, ha viszont túl kemény, elveszíti a rugalmasságát. A prémium gumik egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy a keverék anyagába természetes kaucsokot kevernek, mely megadja a szükséges rugalmasságot, de e mellett kellő szilárdságot is biztosít.
Minden prémium gumi gyártó saját tesztpaddal rendelkezik, ahol a gumit folyamatos egyenletes sebesség mellett koptatják. Mérik a benne keletkező hőt és mérik a kopást. A súrlódási hőnek köszönhetően a gumi anyaga felhevül. A minőségi gumikeverék viszont képes ezt a hőt hatékonyan elvezetni, aminek köszönhetően a gumiban nem keletkeznek repedések és nem válik le a futófelület.
A közepes minőségű gumik egyik legalapvetőbb problémája a felhevülés miatti szakadás, felület leválás, mely a targonca működése közben munkabalesethez vezethet!
Ha nem megfelelő a gumikeverék anyaga, az idő előtti kopáshoz, szakadáshoz, balesethez vezethet!
Fontos, hogy mindig ellenőrizzük, hogy a gumi ne érje el a kopásvonalat, amit a legtöbb gyártó 60J jelöléssel lát el. Ha ezt elértük, akkor a targonca gumit azonnal cserélni kell, a targonca nem használható tovább. Ennek háttere, hogy ez alatt egy olyan rétegrend van, ami nem alkalmas tovább a teher hordására. Az ATIRE gumi gyártója még olyan részletekre is odafigyel mint a kopás %-os jelzése. A gumi oldalán nyomon követhető a gumi aktuális kopottsága. Az aktuális százalékos érték jelöli a gumi még hátralevő élettartamát. A REPLACE (csere) felirat az a legkésőbbi időpontot, amikor a gumi teljesen elkopott és cserélni szükséges.
A magyarországi piacon sokan sajnos még mindig csak a gumiabroncs árát nézik és a legolcsóbbat választják. Igaz a mondás: olcsó húsnak, híg a leve. Gumira átfordítva: no name olcsó gumi, gyakori csere. Ez azt jelenti, hogy az olcsó gumik a korábban leírtak alapján csak kb. fele vagy harmad annyi üzemórát bírnak ki, mint a minőségi ipari targoncagumiabroncsok. Továbbá nincs mögöttük semmilyen gyártói garancia szakadásra, törésre, futófelület leválásra.
A gumi költségét érdemes megvizsgálni 1 üzemórára levetítve, hisz így lehet összehasonlítani különböző minőségű gumikat. Ha elosztjuk az adott gumi árát azzal az üzemórával, ameddig használtuk (felszereléstől leszerelésig), akkor megkapjuk az egységnyi üzemórára vetített gumiköltséget. Továbbá figyelembe kell azt is venni, hogy a fix költségek mint a gumiszerelés és kiszállás költségei is gyakrabban fognak jelentkezni.
Összefoglalva: a minőségi gumi nem csak a targoncát kíméli, hanem az pénztárcánkat is! Cégünk mindehhez a sok éve tesztelt és bevált ACHIEVER, ACHIEVER PLUS és ATIRE gumiabroncsokat ajánlja. A gyártónk 4 millió legyártott targonca gumi tapasztalatát építette be a termékbe, melyet folyamatosan fejlesztenek.
Mindenkinek azt kínáljuk, amit az adott felhasználási körülmény megkövetel. PRÉMIUM ipari tömör targonca gumiabroncsaink extra hosszú élettartammal, nagy kopásállósággal és rendkívüli teherbírással rendelkeznek.
A helyszíni gumiszereléseink során cégünk nagy figyelmet fordít arra, hogy megvizsgálja az adott targonca futóművének állapotát is, hisz ez alapvető feltétele a targonca stabilitásának. Sérült futóművel az emelési, rakodási feladatok kockázata megnő. Számunkra kulcskérdés, hogy Ügyfeleink ne csak a termékeinkkel legyenek elégedettek, hanem minden targoncához kapcsolódó szolgáltatásunkkal!
Ennek jegyében 2018-ban indítottuk el a helyszíni targoncagumi szerelést, ahol cégünk vállalja, hogy a megrendelő telephelyén végezi el a gumicserét. Minimalizáljuk a targonca termelésből való kiesését,
hogy Ügyfeleink arra tudjanak fókuszálni, ami számukra igazán fontos, a saját fő tevékenységükre!
Amennyiben targoncáját velünk gumiztatná van egy jó hírünk! Regisztráljon webáruházunkba (https://targoncawebaruhaz.hu/customer/register) és igényelje 13% kedvezményét az ATIRE és ACHIEVER gumiabroncsokra!
Szerző:
Kovács Mihály okleveles gépészmérnök, emelőgép szakértő